Tuesday, July 16, 2013

Læserbrev i Rudersdal Avis, 16. april 2013, Knud Møller Larsen


Mayday fra dødsfælden ved Søllerød Sø .

Triruten’s projekterede omklædningshus foran Genoptræningscenter Skovbrynet på Søengen kaldes ’støttepunktet’, men burde i stedet hedde ’trafikknudepunktet’. Her mødes Trirutens cyklende, løbende og svømmende triathleter på den smalle befærdede forbindelsesvej Søengen mellem Øverødvej og Vangebovej. I området ligger foruden genoptræningscenter Skovbrynet, en lille parkeringsplads, en biograf, en restaurant, et lægehus, et autoværksted, nogle villaer og en børnehave. Dette betyder, at triathleter i fuld fart skal manøvrere på den smalle vej uden cykelstier og med de smalle fortorve mellem biografgængere, restaurantgæster, Falck biler, sygetransporter, gennemgående trafik, taxaer, lægehus-klienter, rollatorpatienter, patientbesøgende, turister, børnehavebørn, værkstedskunder, børnefamilier, weekendbesøgende, søens fiskere, alm. cyklister, alm. gående, ældre beboere samt biler til og fra den lille parkeringsplads. En livsfarlig cocktail! Det siges, at kun en tåbe frygter ikke havet! Men her kan man sige: Kun en tåbe frygter ikke Søengen! Derfor opsender jeg endnu et nødblus, inden kommunens kuldsejlede triathlon projekt igen navigerer mod  Søllerød Sø, når den nødvendige overhaling hos COWI er overstået. Jeg anbefaler, at borgmester og kommunalbestyrelse straks afskriver triruten på  Søengen, og lader COWI bruge budgettet til at finde en sikker alternativ trirute med tilhørende trafikvenligt  ’støttepunkt’. Ellers vil vi meget nemt komme til at se avisoverskrifter som  ’Triathlet dræbt på Søengen af billist’, ’Børn kørt ned af cyklende triathleter på Søengen’, ’Rasende svaner på Søllerød Sø invaliderer triathlon svømmer’, ’Rollatorpatient kvæstet af cyklende triathlet’ og ’Mor med barn dræbt  ved børnehaven på Søengen’. Og aviserne kan måske efter føje tid nøjes med at skrive, ’Dødsruten på Søengen ved Søllerød Sø har igen krævet et offer’. Sund fornuft tilsiger, at dødssejleren på Søengen bør skrottes allerede nu, for ud over søbyggelinier, lokalplaner, naturfredning, servitutter, dyrebeskyttelse, vandanalyser, etc., drejer sagen sig ikke mindst om projektets ringe trafiksikkerhed og dermed spørgsmålet om liv og død.
Knud Møller Larsen
Rydholt 2, 2840 Holte

No comments:

Post a Comment