Tuesday, February 4, 2014

Læserbrev i Rudersdal Avis, 4. februar 2014, Knud Møller Larsen


Triruten i Søllerød - motionisternes livsfarlige legeplads.

Det er igen blevet vinter. Et år er gået siden nabohøringen om Trirute-projektet. Isen dækker igen Søllerød Sø. Og nu er vi fremme ved snorene. Onsdag den 5. februar 2014 beslutter udvalgene, ’Miljø&Teknik’ med formand Court Møller ’ og ’Kultur&Fritid’ med formand Daniel E. Hansen om direktionens indstilling, ”at projektet med etablering af TriRuten – en temarute til Rudersdalsrutens Univers godkendes og gennemføres som foreslået”, skal godkendes. Dette vil i givet fald ske på basis af COWI-rapporten, som alene har analyseret de plan- og miljømæssige forhold ved Søllerød Sø, men helt undladt at levere den nødvendige og af borgmester Jens Ive, teknisk direktør Iben Kock og udvalgsformand Randi Mondorf bebudede trafik analyse. COWI nøjes med at interviewe de to Triathlon klubber i Birkerød, som finder Triruten for farlig til træning af klubbernes triathleter, specielt cykelruten i Søllerød samt cykeldel og løbedel på Søengen, mens klubberne giver grønt lys
til motionister, førstegangsudøvere og skoleelever, dog med det forbehold at udvise passende agtsomhed. Jeg skal ikke her gentage observationer af åbentbare trafikproblemer og  risici, se min blok http://rudersdal-2013-syd.blogspot.dk ,
men blot påpege, at jeg ikke tror, at risikomomentet forsvinder, fordi man er amatør og ikke professionel - se områdechef Allan Carstensen’s udtalelser i Rudersdal Avis  den 21. januar, ”Triruten har aldrig været tiltænkt eliten”. Jeg er nemlig specielt bekymret for amatørernes svømning i algesuppen på den dybe Søllerød Sø (ned til 9 meter) uden livredder samt løb og cykling uden trafikkontrol på Søengen ved ’Støttepunktet’ med gennemgående trafik, smalle fortove og ingen cykelstier. Hertil kommer cykelruten, som på Øverødvej passerer 40 udkørsler og 7 vejudmundinger, på Attemosevej 15 udkørsler, 2 vejudmundinger og 1 vejkryds og på Vangebovej efter et skarpt sving 20 udkørsler, 5 vejudmundinger og 2 vejkryds. Mit spørgsmål er nu. Hvor ligger ansvaret for de første dødsfald på ruten, hvis politikerne beslutter at følge COWI’s anbefalinger, selv om disse ikke omfatter den lovede trafikanalyse? Svaret blæser i vinden. Man må håbe, at politikerne på udvalgsmøderne den 5. februar lukker Trirute-projektet i Søllerød og giver sig tid til at finde et bedre egnet sted i Rudersdal Kommune. Måske giver det også stof til eftertanke, at tilskuddet på 510.000 fra Anlægsfonden til ’Støttepunktet’ i.f.t. aftalen af 31. august 2012 nu er bortfaldet, da byggeriet skulle være påbegyndt senest et år efter aftalen (med mindre en ny aftale uden for aktindsigt er blevet indgået).

Knud Møller Larsen
Rydholt 2
2840 Holte

PS. Foto ikke medtaget, hverken i læserbrev eller debatindlæg af 4. feb. 2014.

No comments:

Post a Comment